Drottning Kristinas väg, Hedemora

10 km Kloster - Stjärnsund. Historisk vandringsled som följer den gamla vandrings- & klövjestigen från 1600-talet, som enigt traditionen var drottning Kristinas resväg till Falun. Du kan starta i Kloster eller Stjärnsund. Leden är märkt med orange målad ring runt träd eller stolpe.

Siljansleden

En vandringsled i skogarna runt hela Siljan och Orsasjön. Leden följer främst gamla fäbodstigar, längs sjöar, över myrar och upp på berg. Många av fäbodarna är högt och vackert belägna, där det är höjdskillnader på över 400 meter. På många ställen belönas ansträngningen i uppförsbacken av hänförande vyer över Siljan och nejden.

Leden är märkt med orange färg samt vägvisningskyltar med den för Siljansleden framtagna formgivningen. Rast- och lägerplatser finns anordnade på lämpliga avstånd. Leden går till stor del i obebodd terräng och för längre turer är det nödvändigt att vara väl utrustad.

Pråmleden, Hedemora

I gränslandet mellan Dalarna och Gästrikland! Pråmleden har 65 km vandringsleder som följer befintliga stigar i vildmarksmiljö kring sjösystemet Pråmleden och Långshyttan, Stjärnsund samt Hofors. Lederna är väl skyltade och det finns fina rastplatser med vindskydd och grillmöjligheter.

Kåres Väg, Falun

Kåres Väg är en 20 km lång vandringsled mellan Torsång och Falun. Det är en av de ursprungliga vägarna som Torsångsborna använde då de färdades till Tiskasjöberg för att bryta koppar i det som blev Falu Koppargruva. Enligt sägnen var det en bock med sina röda horn (efter bökande i vitriolhaltig rödmull) som ledde vägen till upptäckten av gruvan.

Vandringsled i Bergsmansbygd

Cirka 10 mil uppmärkta vandringsleder i Norbergs Bergslag och södra Dalarna. Leden går förbi gamla torp och bergsmansgårdar på slingrande grusvägar och stigar. Fina naturupplevelser i historisk bygd.

Vågbroleden

En vandrings- och motionsled på 3 km kom till under 1996. Leden startar vid Vågbrovägen och Herrgårdstäkten. Leden följer Lötån upp till Varbergsviken där den slutar vid Skärsåvägen i Varbergs by.

Efter leden passerar man Vågbro fornborg och Resberg som har en speciell historia att berätta, stanna gärna till på dessa platser och känn historiens vingslag. Vid Varbergsviken kan du se mycket sjöfågel, är du intresserad av fågelliv bör du stanna till vid denna vik.

Mot slutet av leden dyker det plötsligt upp bebyggelse i form av gamla välbevarade hälsingegårdar rakt ovanför åkrarna.

Landskap: #Hälsingland.

Klövjestigen

Klövjestigen är en marsch på 18 kilometer och man kan gå från två håll, antingen från Torgås eller från Rörbäcksnäs

Laxaleden, Karlshamn

Laxaleden är en ca 30 km lång vandringsled som följer Mörrumsåns brusande framfart genom ett stycke vacker Blekingenatur, från åkerlandskap till skogsbygd. Den går mellan den gamla staden Elleholm i söder och Hovmansbygd i norr. Vid Åkeholm ansluter den till Blekingeleden.

Längs leden finns informationstavlor som upplyser om den historia och kultur som under tidens gång format livet längs detta fiskrika och kraftfulla vattendrag. Totalt finns det 100 informationstexter på leden med varierande avstånd.

Jälluntoftaleden

Leden är 12 km lång och går genom vacker omväxlande natur. Start och parkering sker vid Bygdegården/Chalanderska museet i Jälluntofta. Leden är märkt med skyltar och orange markering. Det finns 5 rastplatser längs leden, varav en har vindskydd, grillplats och toalett. Karta över ledenöppnas i nytt fönster

Storsnäll, Älvdalen

Leden tar er till toppen av Storsnäll, 560 meter över havet. Variera vandringen mellan 2, 8 eller 13 km.

2km

Starta vid parkeringen vid vändplanen (se kartan bland bilderna, övre parkeringen). Följ skyltar och gul markering till Storsnäll. Det är ganska brant stigning sista biten upp mot toppen. Samma väg tillbaka till vändplanen.

8km

Starta vid Gåsvarvs bystuga. På vänster sida av bystugan börjar vandringsleden. Följ gul markering och skyltar mot Storsnäll. Det är varierande terräng, leden korsar ett gammalt järnvägsspår, grusvägar och skog. Det är ganska brant stigning sista biten upp mot toppen. Gå sedan tillbaka samma väg.

13km

Starta vid Gåsvarvs bystuga. På vänster sida av bystugan börjar vandringsleden. Följ gul markering och skyltar mot Storsnäll. Strax innan man går upp på Storsnäll delar sig leden och efter besöket på toppen följer man skyltarna mot Lokbodarna. Kommer man ner från Storsnäll så blir det åt höger. Fortsätt att följa gulmarkering och skyltar mot Lokbodarna.

Länsmansleden

En vandringsled i länsman Anders Jönssons hembygd. Leden är 5,7 km och kan starta i Höljeryd eller Ekhult. Den går på slingrande byvägar i vacker natur. Utmed vägen passerar du anrika gårdar, sägenplatser och torpruiner.