Karlsnäsleden, Ronneby

15 km vandring från Ronneby till Karlsnäsgården. Leden följer Ronnebyåns dalgång norrut från toppen av Munktrappan i medeltida Bergslagen i Ronneby tätort, vidare genom Sörby, förbi Silverforsen och Djupadal till Kallinge. Längs ån genom Kallinge centrum och norrut mot Brantafors vidare mot Verperyd och slutmålet Karlsnäs.

Dalkarlsvägen

I Leksand startar Dalkarlsvägen vid kyrkan och följer älven längs vägar genom byarna till Rönnäs. Från Rönnäs går leden främst på stigar genom skogen mot Bjursås. Längs vägen passerar man flera fäbodar.

Hobyleden, Ronneby

Hobyleden är en miljö - kultur - naturvandringsled på totalt 18 kilometer. Leden erbjuder vandraren en omväxlande promenad genom många skiftande miljöer och platser. Vid Salsjön och Blanksjön finns rastplatser för bad och vila.

Södra Kungsleden (Sälenfjället)

Leden börjar mittemot Högfjällshotellet. Gå genom den stora portalen och ni har börjat er vandring på Södra Kungsleden.

Leden börjar med en svag stigning på 2 km uppför Östfjällets sydsida men det går lätt då underlaget är asfalterat och lämpar sig mycket bra för rullstolsburna och barnfamiljer med vagn. I slutet av asfalteringen kommer du till Köarskärsfjällets vindskydd där du kan njuta av utsikten. Sedan fortsätter leden vidare mot Östfjällsstugan som ligger vackert belägen vid en tjärn.

Bergsslingan

Tre leder korsar kommunen genom Finnskogsleden och Galvsjöleden samt Sverigeleden som följer Rv50 från Svabensverk via Runemo till Österomsjön och vidare till Bollnäs.

Landskap: #Hälsingland

Storsnäll, Älvdalen

Leden tar er till toppen av Storsnäll, 560 meter över havet. Variera vandringen mellan 2, 8 eller 13 km.

2km

Starta vid parkeringen vid vändplanen (se kartan bland bilderna, övre parkeringen). Följ skyltar och gul markering till Storsnäll. Det är ganska brant stigning sista biten upp mot toppen. Samma väg tillbaka till vändplanen.

8km

Starta vid Gåsvarvs bystuga. På vänster sida av bystugan börjar vandringsleden. Följ gul markering och skyltar mot Storsnäll. Det är varierande terräng, leden korsar ett gammalt järnvägsspår, grusvägar och skog. Det är ganska brant stigning sista biten upp mot toppen. Gå sedan tillbaka samma väg.

13km

Starta vid Gåsvarvs bystuga. På vänster sida av bystugan börjar vandringsleden. Följ gul markering och skyltar mot Storsnäll. Strax innan man går upp på Storsnäll delar sig leden och efter besöket på toppen följer man skyltarna mot Lokbodarna. Kommer man ner från Storsnäll så blir det åt höger. Fortsätt att följa gulmarkering och skyltar mot Lokbodarna.

Sméleden, Smedjebacken

Sméleden är en 57 km lång vandringsled som börjar i Björsjö och sträcker sig norrut genom kommunen fram till Jätturn. Leden passar bra att dela upp i delsträckor/etapper och fina rastmöjligheter finns utefter leden.

Brunnsbackaleden, Unnaryd

Leden är cirka 7 km lång och sträcker sig förbi hembygdsparken i Unnaryd och genom naturreservatet Ödegärdet. Vidare går du runt Kroksjön och passerar byggnadsminnet Brunnsbacka sågkvarn, ett välbevarat industriminne med såg, kvarn och stickhyvel. Starta vid Unnaryds hembygdspark.

Landskap: #Halland

Vildmarksleden, Ronneby

Upplev tystnaden och stillheten på denna 60 km kombinerade vandrings-, cykel- och ridled. Trästolpar med blå topp markerar vägen mellan skog och sjö i området Eringsboda-Öljehult-Backaryd. Etappindelning med övernattningsmöjligheter.

Gruvvandringen, Leksand

En 5 kilometer lång vandring som utgår från fiskdammarna vid Solberga. Det första man ser är fundamentet till det stora vattendrivna konsthjulet- Kônsta- som drev en stånggång till gruvorna någon kilometer längre bort. Fundamentet till stånggången syns. Leden går vidare till Blackbergets gruvfält, där järnmalm bröts. Sedan kommer man till Insjöns koppargruva med stora gruvhål. Där fanns också ett konsthjul, som drevs med vatten från Könsta. Man följer den kanal som byggdes för att leda vattnet dit.

Mellanfjällsturen (Sälenfjället)

Vandra mot Mellanfjällstugan i fin gammelskog och över vackra tallhedar. Sedan vidare mot Hemfjällsstugan där du har kalfjället framför dig med härlig utsikt!