Storsnäll, Älvdalen

Leden tar er till toppen av Storsnäll, 560 meter över havet. Variera vandringen mellan 2, 8 eller 13 km.

2km

Starta vid parkeringen vid vändplanen (se kartan bland bilderna, övre parkeringen). Följ skyltar och gul markering till Storsnäll. Det är ganska brant stigning sista biten upp mot toppen. Samma väg tillbaka till vändplanen.

8km

Starta vid Gåsvarvs bystuga. På vänster sida av bystugan börjar vandringsleden. Följ gul markering och skyltar mot Storsnäll. Det är varierande terräng, leden korsar ett gammalt järnvägsspår, grusvägar och skog. Det är ganska brant stigning sista biten upp mot toppen. Gå sedan tillbaka samma väg.

13km

Starta vid Gåsvarvs bystuga. På vänster sida av bystugan börjar vandringsleden. Följ gul markering och skyltar mot Storsnäll. Strax innan man går upp på Storsnäll delar sig leden och efter besöket på toppen följer man skyltarna mot Lokbodarna. Kommer man ner från Storsnäll så blir det åt höger. Fortsätt att följa gulmarkering och skyltar mot Lokbodarna.

Hykjeberg, Dalarna

Norra: 2 km tur och retur. Den kanske vanligaste vägen att ta sig till Hykjebergs topp. Leden är 2 kilometer tur och retur och väl markerad från den övre parkeringsplatsen. På leden finns många stenar och rötter, var försiktig med var du sätter fötterna!…

Soteleden, Sotenäs

Leden går mellan Åby-Tossene-Bovallstrand-Hunnebostrand. I södra delen av kommunen fortsätter den mellan Hunnebostrand och Kungshamn. En torparrunda och en ”äventyrsled” har anlagts på den ordinarie leden. Norra delen av Soteleden är på ca 60 km. Södra delen av Soteleden är ca 10 km. Pilar visar var leden avviker eller korsar allmän väg. På vissa skyltar står även namnet på Soteleden. Leden är uppdelad i flera etapper. Vid varje etapp- sträcka finns en mindre informationstavla. Vandringen bjuder på naturupplevelser av skilda slag, en kombination av skogs, bergs, och kustmiljöer. Kuststigen ansluter vid Åby-Nordens Ark in i Lysekils kommun – och sträcker sig till Tjörn i söder och mot Oslo i norr.

Jälluntoftaleden

Leden är 12 km lång och går genom vacker omväxlande natur. Start och parkering sker vid Bygdegården/Chalanderska museet i Jälluntofta. Leden är märkt med skyltar och orange markering. Det finns 5 rastplatser längs leden, varav en har vindskydd, grillplats och toalett. Karta över ledenöppnas i nytt fönster…

Bananna, mora

12.4 km. En av Moras pärlor när det gäller löpspår eller vandring. Starten sker vid Vasaloppsspåret i fäboden Läde, mitt emellan kontrollerna Hökberg och Eldris. Första kilometrarna bjuder på rejäl höjdmetersplockning när man tar sig upp för Hökberget på väg mot fäboden Hökberg. Härifrån rullar det sen nedåt tills man når Österdalälven, vilkens kant man följer i sydostlig riktning tillbaka mot Läde. Hökberget gör att det är på gränsen till tufft, i alla fall om du springer. Efter ca 7.1 km finns en extrabacke på höger sida, 400 m tur och retur.

Källan-Asaklitt

Där motionsspåren utgår från Källan i Källberget, startar även leden mot Asaklitt. Leden slingrar sig fram längs stigar och över lätt kuperad tallhed, för att tillslut övergå till rejäl stigning upp på berget.…

Grönsbergsrundan, Mora

Rundan börjar med några kilometer lätt kuperad skogsmark för att sen påbörja en tuff stigningen uppför Grönsberg. Här ansluter turen till Siljansleden vilket gör det lätt att förlänga rundan med några hundra meter för att komma upp på toppen av Grönsbergs 377 meter över havet eller att förlänga ner till Kansbols fäbod, 1,2 km. Tillbakavägen från Kansbol bjuder på en ordentlig stigning. Det finns även möjlighet att efter 7 km på banan göra en extraslinga som går utmed en skogsväg med ordentlig stigning. Från Grönsberg bär det sen av nedför mot Björka fäbod, innan dess passerar man dock ett system av mindre sjöar där man kan passa på att svalka sig lite med en paus för bad och fika. Passar utmärkt som dagsutflykt för vandring. Total stigning ca 475 m (9,5 km - slingan).

Vågbroleden

En vandrings- och motionsled på 3 km kom till under 1996. Leden startar vid Vågbrovägen och Herrgårdstäkten. Leden följer Lötån upp till Varbergsviken där den slutar vid Skärsåvägen i Varbergs by.…

Vägen mot Hoburgen

"Vacker kustväg" står det på skyltar på Storsudret. Skyltarna pekar mot kustvägen utmed naturreservatet Husrygg, och området är verkligen magnifikt vackert. Här promenerar du i ett böljande landskap med havet på ena sidan och den 3 kilometer långa klinten på den andra. Oslagbart!…